De grote schoonmaak in je bedrijf.

 

Operatie de GROTE schoonmaak Houd je 'keuken' schoon. 

 

 

Ja oké, na het koken, dat is duidelijk. Na een feestje, ook logisch.
Wat gebeurt er als je het niet gelijk doet en denkt ‘dat doe ik morgen wel’ Of nog erger, je blijft het uitstellen. 

Het schoonmaken duurt langer want alles zit vastgekoekt. Doe je het meteen, dan scheelt dat je heel veel werk EN tijd. Ook creëer je met een schone keuken ruimte voor het uitproberen van een nieuw recept.


Als je naar je bedrijf kijkt?
Moet je daar dan ook wat vaker aan de ‘schoonmaak’?
Je bedrijf is de ‘keuken’ waar je het allerbelangrijkste van jouw bedrijf ontwikkeld en uitvoert.
Jouw product!
Nieuwe services, behandelingen en producten ontstaan daar.

Daar werk je aan klantcontact en klanttevredenheid.
Ik kom bij veel bedrijven binnen en helaas is het nog steeds zo dat veel ondernemers geen tijd hebben/nemen om schoon te maken. Het kost uiteindelijk dan ook veel meer tijd als het gedaan wordt. 

Net als die afwas na het eten of een feestje.

 

Voor een bedrijf TIJD = GELD!
Jammer genoeg zie je ook een bepaalde blindheid of nonchalance ontstaan.
Wees reëel, je gaat toch zelf ook naar het toilet in jouw bedrijf? Of ga je tussendoor even naar huis?

Waarom is met name de W.C. bij veel bedrijven een vieze bedoening? Worden werktafels en materialen niet schoongemaakt tussen de klanten door, zijn prullenbakken overvol en zo kan ik nog eindeloos doorgaan.

Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Welk beeld geef je aan de klant als die jouw bedrijf in zo’n toestand bezoekt? Wat is dan de eerste indruk?

Is dat de juiste uitstraling naar klanten toe? Ga eens op de stoel van de klant zitten of loop de klantenroute door je bedrijf. Ontdek wat jouw klanten zien.

 

Ben jij tevreden met je bedrijf?
Zelfs dan adviseer ik je om naar een collega bedrijf te gaan en onderga een behandeling die jij zelf (of je personeel) aan jouw klanten aanbiedt. Het kan zelfs zo zijn dat je dingen opmerkt die bij jouw bedrijf anders en mogelijk zelfs beter zijn. Of het collega bedrijf doet dingen efficiënter of met een modernere aanpak.
Wij bezoeken regelmatig bedrijven en de uitgave voor een behandeling is het meer dan waard.
Dat bezoek levert altijd ontzettend veel nieuwe informatie op. Leer en vernieuw!

De ‘grote schoonmaak’ in je ondernemershoofd.
Als ondernemer is het soms moeilijk om 'OM te denken'. Wat bedoel ik hier mee?
Ik merk dat deelnemers na het volgen van een training bij ons altijd weer met goede voornemens en nieuwe doelstellingen bij ons de deur uit lopen. Zij hebben hun hoofd tijdens de trainingsdag leeg gemaakt en weer voorzien van iets nieuws, of het van een andere kant bekeken.

 

Dat leegmaken lukt pas NA het opruimen van de ‘keuken’.
Oude ‘recepten’ (gewoonten, patronen, nonchalance, vermoeidheid) eruit en vernieuwde ‘recepten’ er in.

Die schoonmaak heb je als ondernemer regelmatig nodig.

Met vernieuwde kennis en een andere visie kijken naar je bedrijf. Iets nieuws 'bereiden'.
Op die manier zul je altijd klanten blijven trekken, ook andere klanten!

Staat je bedrijf stil ofwel heb je te veel oude ‘ingrediënten’ in je ‘keuken’?
Dan heb je kans vast te lopen in je onderneming en erger nog, je onderneming te verliezen.

 

Zorg voor een ‘opgeruimd’ hoofd!
Als ondernemer ben je altijd aan het creëren.
Er zijn gedachten die afleiden van het NU. Gedachten die wel belangrijk kunnen zijn, maar niet op dat moment.

Je kan deze gedachten letterlijk parkeren door ze te noteren in je planner, notitieblok of mobiele telefoon. Zeg daarna tegen jezelf; 'Het staat genoteerd voor als ik er tijd voor heb!'

Je te veel laten afleiden kost namelijk tijd die op dat moment niet nuttig is voor je onderneming.
Tijd is kostbaar en tijd krijg je niet meer terug.
Leer je zelf dit aan en na enkele dagen zul je merken hoe makkelijk het is om gedachten weg te sturen. Je hoofd is opgeruimd en klaar voor bewust ondernemen!


TIP: Gebruik als ondernemer de rustige momenten in je bedrijf om op te ruimen en nieuwe services en producten te bedenken. Volg regelmatig trainingen, sluit je aan bij een netwerkgroep en vernieuw!

Zo benut je, de altijd uiterst waardevolle tijd, om nieuwe items te kunnen creëren en het glansrijke pad van een creatieve ondernemer te doorlopen.

 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het op orde brengen van je bedrijf? Bekijk ons coachingstraject!


LAAT JE REACTIE OP DEZE PAGINA ACHTER, ONDERAAN DIT BLOG!
Dankjewel, en tot ziens.

Henrike Serlier en Janneke Brouwer, Bedrijf Succes Trainingen

Commentaar schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Marian van der Zalm (dinsdag, 03 januari 2017 21:32)

    Na bovenstaande blog te hebben gelezen weet ik zeker dat ik heel veel dingen anders ga aanpakken. Momenteel ben ik nog enorm zoekende om alles in goede banen te lijden.
    Ik werk naast mijn eigen bedrijf als receptioniste, voorheen 3 dagen in de week ivm mijn dochter. Helaas is mijn ouderschapsverlof afgelopen en dit betekend dat ik 32,5 uur per week moet gaan werken. Ik vind het nu al behoorlijk pittig om alles te combineren, huishouden, dochter, bedrijf, werk etc. Soms wil je gewoon dat er 48 uur in 1 dag zou zitten.
    Mijn nadeel is dat ik heel erg perfectionistisch ben en daardoor alles perfect wil uitvoeren.
    Ik doe hierdoor te veel te gelijk waardoor ik niet altijd aan alles toe kom, dat wekt dan weer irritaties.
    In 2017 hoop ik dat ik wat meer rust vind in mijn hoofd en daardoor meer kan focussen op wat ik echt wil; Mijn bedrijf verder opstarten!
    Hoe lastig ik het ook vind, ik ga met kleine stapjes / aanpassingen aan de slag en probeer niet alles in 1x te willen!

  • #2

    Janneke (woensdag, 04 januari 2017 17:50)

    Fijn dat je zoveel al uit het blog hebt kunnen halen. Het klinkt ook allemaal wel heel erg druk, belangrijk is in dit geval om het ook stapje voor stapje te doen. Keuzes maken dat is het sleutelwoord. De BS Planner kan je daarbij gaan helpen! Opschrijven helpt je orde te scheppen in je hoofd en uit te filteren wat eerst moet en wat kan wachten. Dankjewel voor je reactie en houd ons op de hoogte over je vorderingen. Succes, Janneke Brouwer.