4 tips over bedrijfskleding.

Toen ik in 1998 begon met mijn allround opleiding nagelstyling was het meer iets wat je er bij deed voor tijdverdrijf en een mogelijkheid om extra geld bij te verdienen. Serieus ondernemen en een eigen huisstijl bedenken kwam eigenlijk niet aan de orde.

Bedrijfskleding, handschoenen, mondkapje en veiligheid, was iets dat werd aangestipt maar er nog niet echt bij hoorde.
Gelukkig is vandaag de dag de gehele beauty branche keihard bezig om een stem te krijgen als serieus ondernemer.

Bedrijfskleding. Wel of niet invoeren in je bedrijf?

 

Als ondernemer heb je een bepaalde stijl en indruk die je bij je klant achter wilt laten.
Het uiterlijk van de zaak en het bepalen van je eigen(huis)stijl vormen het begin van dat plaatje.

Kijk ook bij ons blog ‘De grote schoonmaak’ 

De huisstijl samen met jouw unieke product zorgen ervoor dat je uitstijgt boven de massa en met je bedrijf het verschil maakt.

 

Kies je dan wel of niet voor bedrijfskleding?

En als je er dan voor kiest, waar let je op? Welke eisen stelt mijn beroep aan bedrijfskleding?

Welke kleuren stralen wat uit? Wat zijn de kosten, hoe voer ik dat op in mijn boekhouding?


Allemaal vragen die zo maar naar boven komen als ik aan bedrijfskleding denk.

Een pedicure, kapper en schoonheidsspecialiste kom je nu al vaak in bedrijfskleding tegen.
De visagist en nagel stylist nog niet zo veel. Hoe zit dat nu precies met bedrijfskleding?
BS Trainingen ging voor jou op onderzoek uit. Het resultaat hebben we in dit blog gezet.

 

4 Tips om rekening mee te houden bij de aanschaf van bedrijfskleding.

·         Tip 1, Is bedrijfskleding opvoerbaar in de boekhouding?

·         Tip 2, Welke eisen stel ik aan het materiaal van de kleding?

·         Tip 3, Bedrijfskleding als visitekaartje.

·         Tip 4, ‘Ga niet over 1 nacht ijs!’

 

Tip 1, Is bedrijfskleding opvoerbaar in de boekhouding?

Bedrijfskleding is opvoerbaar in de boekhouding. Er is echter een ‘maar’. Het is volledig opvoerbaar als je aan de eisen van de belastingdienst voldoet.
Op het blog van Beautyspot kun je tips vinden over hoe dat nu precies zit en nog veel meer informatie over aftrekposten.
 https://www.beautyspot.nl/kennisbank/welke-kosten-mag-je-van-je-winst-aftrekken Heel handig!
Natuurlijk kun je dit ook terugvinden op de site van de belastingdienst
 http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/bijzondere_regelingen/sport_en_belasting/loonheffingen/vergoedingen_en_verstrekkingen/kleding  Alhoewel ik daar niet zo veel wijzer van werd.
Natuurlijk is de meest gemakkelijke weg, even contact opnemen met je boekhouder of accountant. Dan weet je direct waar je met jouw keuze voor bedrijfskleding financieel aan toe bent.

 

Tip 2, Welke eisen stel ik aan het materiaal van de kleding?

Als je gaat zoeken op het internet naar bedrijfskleding duizelt het je direct van het enorme aanbod.

Zoals zoveel mensen ben je dan geneigd om te kiezen voor betaalbaar en wat er heel leuk uit ziet.

Niet doen! Heb je bij je groothandel of op de beurs wel eens bedrijfskleding gepast? Ik wel.
Daar werd ik niet blij van. De stof was veelal synthetisch en de pasvorm met mijn ‘prachtige’ lichaam, nu niet echt dat je dacht, ‘daar ga ik mij de gehele dag comfortabel in voelen’.


De volgende punten zijn uitermate belangrijk bij het kiezen van bedrijfskleding:

·         Welke eisen gelden voor mijn bedrijf m. b. t. onderhoud en reiniging van de kleding. Kleding in de beauty branche moet volgens de hygiëne code op 60°C worden gewassen. Niet iedere stof kan daar tegen. Vraag aan de leverancier welke stof daarvoor geschikt is.

·         Je draagt de kleding de gehele dag tijdens het werk, dan is het belangrijk dat de stof goed ventileert. Het is sowieso handig om zomer- en winterkleding te hebben. Tijdens de warme dagen een hele dikke stof is ook niet zo prettig.

·         Ook niet onbelangrijk is dat de stof mooi blijft tijdens het dragen. Sommige stoffen, zoals bijvoorbeeld linnen, dragen prettig en ventileren goed maar kreuken bij enorm bij het dragen. Dat geeft dan direct een slordige uitstraling.

·         De bedrijfskleding moet goed van pasvorm zijn. Kleding die niet lekker zit kan afleiden tijdens het uitvoeren van je werkzaamheden. Te wijd, te kort, te stug materiaal en te strak zittende kleding zijn daarvan enkele voorbeelden

 

Tip 3, Bedrijfskleding als visitekaartje.

Als de bedrijfskleding onderdeel is van je marketingplan (huisstijl, uniek product, uitstraling) dan is het vanzelfsprekend dat je dit in je bedrijfskleding doorvoert. Het plaatje is anders niet compleet.
De huisstijl kun je op twee manieren doorvoeren:

 

·         De kleuren van je huisstijl zijn volledig terug te voeren naar de kleding. Denk b.v. aan Albert Heijn en de CO-OP.

·         Of je kiest voor een neutrale uitvoering van de kleding met daarop je kenmerk of logo in de huisstijl van jouw bedrijf.

 

Wat wil je uitstralen als bedrijf? Ga je voor het chiquere plaatje dan kun je de kleuren zwart, bordeaux rood of marine blauw kiezen. Ga je voor klinisch/schoon dan is veelal wit de eerste keuze. Wil je meer weten over wat kleuren doen met onze perceptie en hoe je dat binnen je bedrijf toe kan passen in jouw voordeel? Lees ons blog KLEUR bekennen in de salon.

Als laatste, houd er rekening mee dat je kleur en stijl keuze voor de kleding wel goed past binnen de huisstijl van je bedrijf (inrichting, uitstraling, plaatje/praatje). Een goed doordachte huisstijl bevorderd de herkenbaarheid van jouw onderneming en blijft hangen bij je klanten. Denk maar aan de gele M langs de weg!

Tip 4, ‘Ga niet over 1 nacht ijs!’ Ken je het gezegde?

Dat wil zeggen laat je goed voorlichten.Vraag bij meerdere bedrijven advies en offertes aan, nog liever, ga langs. Probeer meerdere modellen uit. Onderhandel ook over de prijs. Je zal zien dat het een behoorlijk verschil kan opleveren. Er zijn bedrijven die je kleding mee geven om uit te laten proberen en je kan zelfs je bedrijfskleding helemaal in je eigen huisstijl laten ontwerpen en op maat maken. Alles is mogelijk als je er maar naar vraagt.
Laat je voorlichten over duurzaamheid en diverse mogelijkheden. Denk dan aan borduren of bedrukken? Doe onderzoek bij mensen binnen jouw vakgebied, vraag in Facebook forums wat hun ervaring is etc.

 

Conclusie:

Tijdens het onderzoek naar dit onderwerp werd het mij al duidelijk, de aanschaf van bedrijfskleding is toch wel een punt van goed weten wat je wilt. Het loont de moeite om gericht en intensief uit te zoeken wat jij met het dragen van bedrijfskleding wil bereiken. Welke functie hang je er aan vast. Wat niet altijd wordt voorzien bij de keuze van bedrijfskleding is dat de juiste kledingkeuze kan bijdragen aan het succesvoller maken van je bedrijf.

Gaan voor goedkoop, niet nagedacht over de kleur, slechte pasvorm, niet rekening houden met de eisen van je vak en ga zo maar door…… kunnen het eerste contact met een klant op de verkeerde voet zetten.
De allereerste indruk (hoe jammer ook) wordt door ons mensen binnen milliseconden gevormd en heeft allemaal te maken met uiterlijk en uitstraling.

 

Zet je commentaar hieronder! Het zou leuk zijn als je dit blog aanvult met nog meer tips en ervaringen.

 

Een keer een training meemaken? Schrijf je in voor de TER ZAKE training!

Alvast bedankt hiervoor en tot het volgende BLOG, Janneke Brouwer, BS Trainingen. 

Commentaar schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    organic (dinsdag, 28 maart 2017 11:24)

    Our Trio pack Cinnamon Curcuma Honey Donkey milk Soaps are handcrafted using the cold saponification process method (with which all the benefits of ingredients retain) with fresh milk from the donkey’s of our farm.