Samenwerken binnen de beauty branche.

Soms lijkt het alsof de mensen om je heen alle geluk hebben van de wereld. Terwijl jij amper weet of het nu maandag is of vrijdag.

Kom je altijd tijd te kort?

Heb je het idee dat een jaar niets voorstelt.

Ben je altijd moe en heb je het idee dat je alles alleen moet doen?

Met de 5 snelle tips om een samenwerking tot stand te brengen, hoop ik dat je een stukje werkdruk kan verminderen.

5 snelle tips om een samenwerking tot stand te brengen.

1.    Bedenk waar je hulp kan gebruiken.

2.    Maak een lijst met mensen in je netwerk

3.    Stel een e-mail op met de hulpvraag die je wilt stellen.

4.    Stel je open voor positieve energie.

5.    Pak een kans zodra die zich aandient.

TIP 1
Bedenk waar je hulp bij kan gebruiken.
Ken je het gezegde “Doe het zelf dan weet je zeker dat het gebeurt”? Die en al die andere uitspraken horen we al ons hele leven met als gevolg dat we ook allemaal denken dat we het allemaal alleen moeten doen.

We zijn niet opgegroeid in een maatschappij waar het ‘normaal’ is om hulp te vragen. Zeker als ZZPer of eenmanszaak ben je geneigd om te vinden dat je het allemaal alleen moet doen.

 

Dan is het nu tijd om een ander pad in te slaan!
Creëer eens een uurtje voor jezelf door hulp te vragen bij onderdelen waar je niet zo goed in bent of die niet essentieel zijn voor je directe verdiensten.

  • Beschrijf wat je echt leuk vind om te doen binnen je bedrijf en privé.
  • Bedenk vervolgens waarom je dit werk zo leuk vindt en is het echt noodzakelijk dat jij het uitvoert?
  • Schrijf dan op waar je een verschrikkelijke hekel aan hebt of steeds niet aan toe komt binnen je bedrijf en privé.
  • Bedenk waarom je er een hekel aan hebt en is het nodig dat jij het allemaal uitvoert?

Je mag vervolgens van iedere lijst 3 items kiezen die je geld opleveren voor je bedrijf en 3 items die privé echt noodzakelijk zijn om door jou uitgevoerd te worden.

De rest van de items die over blijven zijn dus niet direct noodzakelijk en kunnen door anderen worden uitgevoerd. Met deze lijst ga je aan het werk. Je hebt nu duidelijk op papier waar je hulp bij kan vragen.

 

TIP 2
Maak een lijst met mensen die je kent. Vrienden, familie, kennissen, klanten enz. Jouw directe netwerk.

Zoek hun email adressen bij elkaar, of beter nog laat je partner, vriend, vriendin of wie dan ook dat voor je doen.

Stel een e-mail groep van deze adressen samen.

 

TIP 3
Schrijf een simpele, duidelijke e-mail waarin je aangeeft dat je op zoek bent naar iemand die je kan helpen bij (door jou in te vullen items).

B.V. ‘Hallo beste mensen, ik heb jullie hulp nodig. Ik ben op zoek naar een betrouwbare schoonmaakster voor 3 uur per week’

  • Vraag niet direct aan je netwerk of zij het willen doen.
  • Vraag of ze iemand kennen die je zou kunnen helpen en of zij je met die persoon in contact willen brengen.

De eerste stap is gezet zodra de e-mail is verzonden. Durf te vragen. Nodig de mensen uit die op je email reageren. Je zal versteld staan hoeveel mensen bereidt zijn je te helpen, vaak zonder dat ze er iets voor terug willen of voor een redelijke prijs. Leer ook te onderhandelen, vragen staat vrij! Het levert jou enorm veel tijd op die je vervolgens met de nuttige items kan invullen waardoor je bedrijf gaat groeien en je privé leven een aangename boost krijgt. 

TIP 4
Stel je open voor mensen en kansen die op je pad komen.
Alles om je heen bestaat uit energie. Positieve en negatieve energie. Ben je altijd moe, is alles teveel omdat je perse vindt dat je het alleen moet doen. Dan straal je onbewust negatieve energie uit. Je stoot op die manier ongewild mensen af. Door je negatieve uitstraling wordt alles ook dubbel zo zwaar en je begrijpt niet waarom je altijd pech hebt in het leven. Het lijkt wel op je af te vliegen, dat ongeluk.

Pak jezelf op, stop te luisteren naar dat negatieve stemmetje in je hoofd en ga iets doen waar je blij van word. 

Lees het BLOG Ben jij ook zo moe! Voor nog meer tips.

 

TIP 5
Pak een kans zodra die zich aanbiedt.
Terugkijkend in de historie zijn we altijd heel goed geweest in het zeggen van ’had ik maar dit’ of ‘had ik maar dat’. Herken je het?
Dat zijn oude kansen die zich ooit in het verleden hebben voorgedaan en die je om één of andere reden niet hebt gepakt. Laat het verleden voor wat die is. Je kan er niets aan veranderen.
Je kan er hooguit van leren om het nu anders aan te pakken.

 

Blijven hangen in vroeger kost energie die je veel nuttiger kan besteden. Komt er een kans op je pad en voelt het goed aan, pak die dan. Accepteer dat mensen op je pad komen om je te helpen. Ga niet eerst er ellenlang over peinzen maar vertrouw gewoon op je gevoel. Neem als ondernemer het risico dat het gaat lukken!

Ga het gewoon doen, praat jezelf niet eerst een hele berg angst in. Natuurlijk gaat er wel eens iets niet goed. Oké, leermoment, bijschaven, verbeteren en weer verder.

Conclusie:
Door eens kritisch naar jezelf en je functioneren te kijken ontdek je de obstakels die je zelf opwerpt.

Pas dan kun je er wat aan doen en zul je groeien.

 

Om als bedrijf meer succes te hebben moet je durven te gaan samenwerken. Je kan alleen maar een bepaalde hoeveelheid werk aan met als gevolg dat je een slecht betaalde, vermoeide ondernemer wordt.

Een positieve instelling en een ondernemersmentaliteit waarbij je niet bang bent om hulp te vragen zullen als resultaat hebben dat het leven er een stuk leuker op wordt. Wie wil dat nou niet?

 

Vond je dit blog leuk? 
Zet je verhaal of tips hieronder het blog in het reactiescherm , zo helpen wel elkaar.

 

Wil je aan de slag, zie je op tegen de wirwar van taken? Laat Bedrijf Succes Trainingen je helpen!
Pak je kans en schrijf je in voor de eerstvolgende TER ZAKE training.

 

Bekijk de items op deze website of like ons en doe actief mee op de BS Trainingen Facebook pagina.

 

Tot het volgende blog, Janneke Brouwer, BSTrainingen.

Commentaar schrijven

Commentaren: 0