Simpel boekhouden!

 

 

Als je gaat starten als zelfstandig ondernemer, je ingeschreven hebt bij de KvK en je belastingnummer hebt ontvangen, heb je de verplichting om belastingaangifte te doen van jouw bedrijf.

Om dit goed te kunnen doen zul je een boekhouding van alle financiële transacties binnen je bedrijf moeten bijhouden.

 

Tips voor je administratie geven wij natuurlijk graag, echter geen advies over welk boekhoudprogramma je het beste kan gebruiken. Dat is per persoon, bedrijf en boekhouder verschillend. Daar kun je voldoende informatie over vinden op het internet.

Deze link vonden we echter wel leuk om te vermelden:
www.financieleadministratie.org/boekhouding-voor-zzpers

 

Ten eerste is het handig om een keuze te maken of je de administratie zelf gaat doen of dat je het uitbesteed aan een administratiekantoor. Maak een bewuste keuze:
• je gaat je administratie zoveel mogelijk zelf doen; inclusief je BTW aangifte (veel informatie vindt je hierover op de site van de belastingdienst) Je jaaraangifte laat je dan verzorgen door een administratie kantoor of een accountant als deze verplicht is! Een Eenmanszaak (ZZP-er) heeft die verplichting namelijk niet.
• je kiest ervoor om alles uit te besteden maar dit brengt dan natuurlijk extra kosten met zich mee, maar geeft meer tijd voor jou om met geld inbrengen binnen je bedrijf bezig te zijn.
Kijk wat voor jou bedrijf het beste is en hoeveel tijd je wilt en kunt besteden. 

Bedenk: Waar ben ik goed in en geeft mij energie? Jij in de boeken of jij die onderneemt met datgene wat je leuk vind? De betrokkenheid bij de administratievoering en het financiële plaatje van je bedrijf blijven wel ten alle tijden jouw verantwoordelijkheid!

 

Waar ik jou bij kan helpen is het geven van een praktische tip, de belangrijkste is:

• Houd elke dag je administratie bij.

Het woord administratie zorgt er al voor dat veel ondernemers in de stress schieten. Terwijl het in feite heel simpel is.
Sommige van ons werken nog met een oude schoenendoos. Geloof je het niet? Ik hoor dit nog regelmatig tijdens de trainingen die wij geven.

Jij gebruikt geen schoenendoos voor het deponeren van je uitgaven bonnen? TOP, dan ben jij alvast goed bezig!

Waar hebben wij het überhaupt over? Boekhouden, het gaat om Inkomsten en uitgaven.

In: wat je daadwerkelijk afrekent per klant of verkocht product.

Uit: wat je daadwerkelijk uitgeeft aan kosten voor je bedrijf.

 

“Orde en discipline” zegt mijn boekhouder altijd. “Grrrr” denk ik dan, doe ik toch, maar hoe snel ga je het NIET doen?
Herken je dit>  Ook vandaag heb je weer het goede voornemen om echt je bonnetjes te gaan verwerken en heel braaf in de juiste ordner te stoppen. Maar ja, toen wist je nog niet dat de telefoon meer dan 20 gemiste WhatsApps liet zien. De mobiele telefoon = je grootste verleiding om tijd te verliezen.
Ook de klant die na sluitingstijd nog even aandacht wil. Je kinderen die naar de hockey les moeten en je man die op tijd weg moet omdat hij nog een bespreking heeft… Administratie? Dus die doe je morgen wel!


Je weet het zeker: morgen doe je het van VANDAAG én morgen, toch? Dat lukt je best!!??

Het blijft een lastige zaak maar ik ben er van overtuigd dat de administratie iets is wat je dagelijks moet doen.
Het moet in je systeem komen: net als tanden poetsen.

 

Je kas opmaken is elke dag noodzakelijk.

En als jij een bedrijf hebt waar je met directe klanten te maken hebt lukt dit ook. Het hoort bij je routine, je opent elke dag je bedrijf, dus je start ook je kas op. En je sluit elke dag de deur, dus sluit je ook je kas elke dag af.

Wat heb je in kas aan het begin van de dag en wat zit er aan het eind van de dag in.
De cijfers die je aan het opmaken van de kas overhoudt, kun je dagelijks verwerken.
Simpel in een kasboek of Excel bestand.
Hier kun je talrijke voorbeelden van vinden via internet, hier weer eentje die ik tegenkwam:

http://www.voorbeeld-office.com/voorbeeld-kas-excel.html

Heb je met klanten te maken die bestellen en je factureert later.
Maar, wat is later?
Heel veel ondernemers facturen te laat, vergeten vaak hierdoor om werkelijk alles in rekening te brengen of factureren helemaal niet.

Ik hoor regelmatig dat ondernemers klanten minder kosten in rekening brengen omdat zij met ze te doen hebben.
Als jij dit zo voelt is een stichting misschien iets voor jou? Een stichting is niet berust op winst maken. Een stichting mag winst maken, maar de uitkering hiervan moet een ideële of sociale strekking hebben.

 

Wees alert op het apart houden van je uitgaven privé en zakelijk, laat deze niet door elkaar lopen. Wat ik hiermee bedoel is het volgende: 
Tijdens de privé boodschappen schiet je te binnen dat de koffie op de zaak ook op is. Je pakt een extra pak koffie en legt het op de band. je denkt, “het bonnetje splits ik later thuis wel”.
Dat onthoud je vaak tot thuis…, er gebeurt weer van alles.
Volgende dag zet je de koffie op de zaak neer, bonnetje vergeten te splitsen, he vervelend …
Komt de volgende keer wel, dan doe ik het meteen. Maar hoe groot is de kans dat je het dan ook weer vergeet?
Hier een euro daar twee of vijf of….. enz.. Voordat je het weet loopt het flink op!
Pak het bedrijfsmatig aan. Doe boodschappen apart voor je bedrijf, koop groot in, 1x per maand.
Het is niet altijd omdat het dan voordeliger is maar het levert jou voordeel.
Je koopt niet meer iets voor je bedrijf terwijl je privé boodschappen haalt en vergeet de bonnen niet te splitsen omdat je apart inkoopt. 

Wat ook heel belangrijk is, de vaste lasten/kosten: ben jij je bewust van alle kosten die je maakt voor je bedrijf?
Tip: gebruik de rustige periode in het bedrijf eens om een overzicht van je vaste lasten te maken. Als je geen volledig inzicht hebt in de vaste lasten van je bedrijf kun je nooit een juiste prijs samenstellen.
Maak je te weinig winst: misschien zijn je kosten te hoog of je prijzen te laag. Vaak nemen wij onze kosten als een vast gegeven waar wij gewoon genoegen mee nemen. Thuis bezuinigen wij vaak wel maar als bedrijf denken wij niet aan bezuinigen. Best gek toch?

Herkenbaar?

 

DEEL jouw ervaringen op het gebied van administratie met ons als REACTIE onder dit BLOG.

Commentaar schrijven

Commentaren: 0