Uniek product!

 

JOUW Unieke product.

Stel jij jezelf wel eens de volgende vragen?
Is mijn product uniek?  Hoe kan ik het uniek maken?

 

Wat  denk je dat  jouw product uniek maakt?
 jijzelf? Je personeel? Je omgeving? Je locatie? Je klanten?

Het kan heel simpel zijn.
Laat je klant niet alles zelf doen.
Ik begrijp dat sommige van jullie nu denken, ‘mijn klanten hoeven niets zelf te doen, dat gebeurt toch nergens’?
Dan moet ik jullie teleurstellen.
Wat ik tijdens mijn bezoeken aan salons tegenkom kan vaak echt niet.
Nagel stylisten die hun klant vragen om zelf de nagellak aan de tafel te verwijderen (omdat de nagel styliste zelf anders vieze of beschadigde nagels krijgt!) Dat tevens nog luid en duidelijk aangeeft, terwijl er andere klanten zitten te wachten. Een klodder lotion op de handen van de klant kwakken en zeggen ‘doe je het zelf even insmeren’ ….

Persoonlijk stoor ik mij ook aan het ge-jij naar klanten toe.  Zonder te vragen en er maar van uitgaande dat de klant het normaal vindt en toch niet beter weet.

Bij de kapper, de grootste misser die je in een salon kan maken.
Twee kapsters, boven het föhn lawaai uit horen schreeuwen hoe leuk ze het hebben gehad tijdens het weekend…. En dat ze de vorige klant toch echt wel een lastpak vonden … Dat meen je niet, jawel. Ik meen het wel! Helaas…


Als je zo te werk gaat ben je niet uniek en zeker niet goed ondernemend met je service of product bezig. Vaak sluipen dit soort gebeurtenissen er langzaam in door wat voor reden (excuus) dan ook.

Als jij je product uniek wilt maken moet je onderscheidend te werk gaan. Positief opvallen.
Er is een periode geweest, waarschijnlijk in het begin van je carrière, dat je de beauty branche ingestapt bent en er heel veel zin in had. Toen moet je toch echt wel in de gaten hebben gehad dat je elke dag met mensen te maken hebt. Nee, niet alleen collega’s ook echte klanten. Klanten met haar, huid, nagels, gevoel en hersenen. Dat kun je niet gemist hebben. En toch gebeurde het. De dag dat jouw klanten in jouw bedrijf in de stoel zaten zonder dat je hen opmerkte. Ze waren onzichtbaar geworden. Een object dat inkomsten genereert en je dag vol maakt. Je draait de uren omdat het moet. Zonder gevoel, compassie, enthousiasme…..

 

Als je dit herkent!
Kijk eens bewust naar je situatie. Beantwoord de volgende vragen:
Optie 1:  Vind ik het nog wel leuk? Zal ik stoppen?
Werk gaan zoeken waar ik mij kan verstoppen in een computer en niet met mensen te maken heb?
OF
Optie 2: Ga ik mijn klanten weer zien? Ze leren kennen en van ze houden (op gepaste afstand).
Ze weer blij maken met mijn vakbekwaamheid? Vernieuwen?

 

Als je kiest voor optie 1: Dapper en we wensen je SUCCES!

Kies je voor optie 2: WERK AAN DE WINKEL!


Je kunt zo veel doen om je product uniek te maken! Begin direct en je zal gelijk verandering ervaren.
Pas het ‘OOK’ toe bij jezelf, je personeel en in je salon!

  • Ontvangst van de klant: Verwelkom je klant zodra ze binnen komen, neem de jas aan, vraag hoe het met hem/haar gaat, informeer over mogelijke wachttijd. Laat merken dat je interesse in zijn of haar welzijn hebt. Zorg ervoor  dat je zijn of haar favoriete drankje  eventuele lekkernij te weten komt en haal het in de salon.
  • Onderzoek: Vraag waarom ze nu juist bij jou komen. Vraag wat ze goed vinden. Wat ze missen in jouw service of product. Hoe ze jouw koffie, thee vinden.
  • Kwaliteit omhoog: Verhoog je vaardigheden. Volg trainingen. Bel je klanten na een week na een nieuwe behandeling of ze nog tevreden zijn. Werk met klanten kaarten. Zet klanten regelmatig in het zonnetje (verjaardag: stuur eens een kaartje). Zorg dat de gehele werkomgeving schoon is. (Zie vorig blog over de ‘Grote Schoonmaak’)

Deel met ons hieronder wat jouw product of service zo UNIEK maakt!

 

Inspiratie, motivatie en een enthousiast klankbord nodig van collega ondernemers?
Direct resultaat, handvatten en een steun in de rug? Schrijf je in voor de TER ZAKE training. 

Tot het volgende blog,
Henrike Serlier, Bedrijf Succes Trainingen

 

Met dank aan Marije Nanninga voor het ter beschikking stellen van haar bedrijfsvideo.

 

Commentaar schrijven

Commentaren: 0