Zet je bedrijf in de markt met 'Marketing op Maat'.

 

Tijdens de TER ZAKE trainingen nemen wij  altijd een aantal dringende onderwerpen onder de loep.

 

 

Met name prijsstelling, vaste lasten, nieuwe klanten vinden en behouden, bedrijfsvoering, personeel en het unieke product zijn onderdeel van de discussie. Iedere keer weer komen we tot de conclusie dat 1 dag simpelweg te kort is om alles te kunnen behandelen. De dag vliegt om.

  

Met die kennis zijn we aan de gang gegaan en hebben het trainingsaanbod van Bedrijf Succes vergroot.

Eén van de onderwerpen die we steeds tegenkomen en waar veel vragen over zijn is marketing.

 

Dit is voor ons reden genoeg om de training MARKETING OP MAAT en de BS PLANNER bij jullie te introduceren.

Wat is marketing? 

Marketing is een economische wetenschap gebaseerd op 2 Engelse termen market (markt) en getting (krijgen) en heeft betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. (Bron Wikipedia).

 

Waarom marketing?

Marketing lijkt simpel en toch blijkt in de praktijk dat voor veel ondernemers een echt marketingplan maken iets is waar ze zich niet mee bezig houden. De drukte van het bedrijf zorgt er vaak voor dat je geen tijd neemt om rustig een marketingplan voor een langere periode te ontwikkelen en in te plannen. 

 

Een marketingplan lijkt ontzettend ingewikkeld en heel veel werk. Het is dan ook logisch dat je in eerste instantie niet weet waar je moet beginnen. Een marketingplan is echter goed te doen als je stap voor stap te werk gaat. Het bestaat uit diverse onderdelen die los van elkaar erg simpel op te stellen zijn. Het is een kwestie van doen en misschien een goed voorbeeld krijgen. Wij bieden de middelen en de trainingen!



Wat kun je nu al doen?

Vraag jezelf af wat je dit jaar met je bedrijf wilt bereiken. Hoe is de status van je onderneming over 1 jaar na nu?

Hoe ga je op dat eindpunt komen? Wat heb je nodig om een goed plan op te stellen? Hoe ziet jouw (marketing)plan eruit om daar te komen? Wat zijn de stappen (acties) die je moet nemen. Hoeveel stappen (acties) heb je nodig om je plan uit te voeren?  50? 25? 20? 12?

 

Je weet meer van marketing dan je denkt!

Iedere ondernemer met een eigen beautysalon herkent de marketingacties rond de feestdagen.

Speciale verwendagen tijdens de drukke dagen voor Kerst, speciale behandelingen voor de zomervakantie, een ontspannende kuur voor de paasdagen enzovoort. Acties gericht op specifieke periodes doen het altijd goed, maar je hoeft niet op die momenten in het jaar te wachten. Er zijn het hele jaar door speciale dagen of je bedenkt zelf een speciale dag voor jouw huidige of nieuwe klanten.

 

Weet je dat de maandag van de laatste volle week van januari ‘Blue Monday’ wordt genoemd?
Weet je ook waarom? Omdat men zegt dat het de meest deprimerende dag van het jaar is. Dit is voor jou een geweldige uitdaging om er in de beautysalon een topdag van te maken. Verwen je clientèle met een luxe en diep ontspannende beautybehandeling. Zo zijn er allerlei mogelijkheden om buiten de geijkte feestdagen jouw beautysalon in de kijker te spelen met speciale actiedagen en aanbiedingen.

 

Een voorbeeld:

De maand januari,  Januari blues beauty oppepper.

Na de feestdagen in een dip en minder klanten in je beautysalon?
Organiseer een themaweek om mensen een oppepper te geven na de feestdagen.

Laat je niet ontmoedigen, pak het goed aan!

Bijna alle ondernemers die wij spreken hebben wel eens de ervaring opgedaan dat er niemand reageerde op een geweldige actie die ze bedacht hadden. Het probleem hoeft niet  perse de actie te zijn maar mogelijk het beperkte bereik van de actie, niet de juiste periode of verkeerde spreekbuis. 

 

Als je niet goed nadenkt over de wijze van communiceren en op welke manier je veel (potentiële en bestaande) klanten kunt bereiken, zal de actie niet voldoende succes boeken.

Goede voorbereiding, de juiste kennis vergaren, bepalen wanneer je de actie gaat uitvoeren, op tijd beginnen (minimaal 6 weken voor de vastgezette datum) en bepalen wat en hoe je het gaat doen maken dat een actie kans tot slagen heeft. 

 

Stel jezelf de volgende vragen voordat je met een actie gaat beginnen:

  • Ken je klant? Wie wil je bereiken?
  • Waar zijn ze te vinden?
  • Welk probleem kun jij voor ze oplossen?
  • Welk Social platform gebruiken ze? Facebook, LinkedIn, Instagram of..?
  • Ken je concurrent! Wie zit er om je heen? Hoe werken zij!
  • Hoe ziet jouw huidige (beroeps)markt eruit?
  • Richt jij je op de juiste markt met jouw producten en services?
  • Wat is de marktpositie van jouw bedrijf?
  • Wat is jouw doelstelling? Stel je wel doelen voor je bedrijf?
  • Financiële onderbouwing? Wat heb je en hoeveel heb je nodig?
  • Wat is je plan? 

Weet wat je doet!

Wanneer je een marketingplan gaat maken is het belangrijk om van tevoren duidelijk te weten wat je in de markt wilt zetten. Weet wat je product is, verbeter regelmatig jouw producten/services.

Houd contact met leveranciers en zorg dat je up-to-date blijft van nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vakgebied! Zeer waarschijnlijk is tijdens de nieuwste productontwikkelingen al een marketingplan, rond het nieuwe product, door je leverancier opgezet en kun je meeliften.
Daarbij geeft kennis vooraf je de kans om ruim van tevoren een marketingplan met specifieke acties voor jouw bedrijf op te stellen en in te plannen!
 

 

Neem Social Media en je website mee in je acties en maak het onderdeel van je marketingplan.

Met name op Facebook kun je de gehele campagne al ver van tevoren inplannen in je publicatiescherm.

Via specifieke apps zoals hootsuite is vooruit plannen bij meerdere Social Media platforms tegelijk mogelijk.

 

Hulp nodig bij een Marketingplan opzetten!

Schrijf je in voor de training MARKETING OP MAAT bij Bedrijf Succes Trainingen.

Wij gaan de gehele dag actief werken aan het opzetten van je marketingplan.
Ga je gelijk van start met de BS PLANNER dan kun je de acties voor een jaar vooruit inplannen.

Weet je nog? Je moet het gewoon doen!

 

Vertel het ons.

Wat zijn jou ervaringen met marketing op dit moment? Ben je een actief marketeer of doe je het er bij.

Laat het ons weten via onderstaand commentaarveld!

Heb je vragen, stel ze gerust via info@bstrainingen.nl of gebruik het contact formulier.

Tot de volgende BLOG. 

Henrike Serlier en Janneke Brouwer, Bedrijf Succes Trainingen.

Commentaar schrijven

Commentaren: 0