Prijs omhoog, ja of nee?

 

Het nieuwe jaar is begonnen en de eerste aankondigingen komen al binnen. De (jaarlijkse) prijsverhoging is gestart.

Het moment om je af te vragen; Hoe zit dat met die prijsverhogingen?

Wat mag je wel en niet als ondernemer? Hoe informeer je de klant? Wanneer verhoog ik mijn prijzen, waarom en hoeveel? Accepteer ik sowieso klakkeloos de prijsverhoging van mijn leveranciers ieder jaar? Of kan ik er nog iets mee? Allemaal vragen die mogelijk naar boven komen.

 

DOE JE MEE?
Wij zijn op zoek gegaan naar informatie en natuurlijk benieuwd naar jouw mening.
Hoe los jij dit op? Geef je reactie onderaan dit blog, dankjewel!

 

Laten we eerst eens kijken wat er bij jouw bedrijf gebeurt.

De grondstoffen voor je product worden duurder doordat de leverancier zijn/haar prijzen verhoogd.
De post/koeriersdienst vraagt meer geld voor het leveren van je producten aan de klant.
De huur verhoogd ieder jaar. Gas/water/licht, telefonie, internet en banken passen hun tarieven aan.
En zo kunnen we nog wel een tijdje door gaan. Kortom de kostenpost ‘vaste lasten’ gaat omhoog.

 

Het is daarom belangrijk om minimaal 2x per jaar een goed overzicht van je maandelijkse bedrijfskosten op te stellen. Prijzen van leveranciers stijgen namelijk aan het begin van het jaar en halverwege het jaar.
Ook als je een salon aan huis hebt maak je kosten!

 

  • De prijs die je vraagt voor jouw product/service moet volledig kostendekkend zijn.
  • Je levensonderhoud kunnen voorzien.
  • En vernieuwing/verbetering van je bedrijf mogelijk maken.

Houd je iedere maand niet voldoende geld over om de kosten te betalen en er van te leven?
Kun je geen verdere training en groei voor je bedrijf uit je verdiensten betalen.

Betaal je de BTW afdracht soms of vaker uit je privé vermogen (huishoudpot)? Leg je nog steeds veel privé geld in als het gaat om onvoorziene uitgaven?

Dan gaat er iets niet goed. Dat is jammer genoeg ook vaak de uitkomst van de berekeningen die we tijdens de TER ZAKE training doen met onze deelnemers.

 

Wel of geen prijsstijging? Beantwoord de volgende vragen:

  • Heb ik al mijn bedrijfskosten duidelijk in beeld?
  • Kan ik de kosten van mijn bedrijf volledig betalen?
  • Betaal ik mezelf iedere maand voldoende salaris om in mijn volledige levensonderhoud te voorzien?
  • Kan ik iedere maand een bedrag sparen voor onvoorziene uitgaven, educatie en investeringen?

Is je antwoord op 1 of meerdere van deze vragen NEE.

Dan is een prijsstijging noodzakelijk. Lees verder en stel je vragen onderaan dit blog!

Is je antwoord op alle vragen JA, dan ben je een topper.

Gefeliciteerd! Jij weet hoe je moet ondernemen. Aan jouw de keuze of je dit jaar mee gaat in de prijsstijging of niet. Mogelijk dat je iets van je ondernemerschap onder deze notitie wilt delen door advies te geven hoe jij met dit onderwerp omgaat!

 

Het psychologisch effect.

Goed, je bent er inmiddels waarschijnlijk achter dat je iets aan je prijzen moet doen. Dat is niet gemakkelijk.

Dat weten wij en met ons nog miljoenen ondernemers als geen ander.

Het is een proces in je hoofd die maakt dat je niet durft te vragen wat je waard bent of ben jij een ondernemer die zegt dat je het niet voor het geld te doet! Geloof me, je bent niet de enige. Een groot deel van de ondernemers binnen de beauty branche loopt hier tegenaan. Nu is het de tijd om te bepalen of je met een hobby bezig bent of met het runnen van jouw bedrijf! Wees trots op dat wat je doet. Straal het uit door de 'knop' om te zetten.

 

Zodra je anders gaat denken, zul je ook andere klanten aantrekken.

Ken je de ‘Self fulfilling prophecy?’ Dat wat je verwacht komt ook uit!
Of realiseer je dat zoals jij denkt, denken ook je klanten.

  • Vind jij geld krijgen voor je service niet belangrijk?
  • heb je het gevoel niet meer waard te zijn dan je collega ondernemers?
  • wil je zelf altijd overal korting?
  • ben je niet bereidt bij een collega ondernemer een hoger bedrag te betalen dan je zelf vraagt?
  • Verwacht je ook altijd alles gratis te krijgen?
  • Vind je al gauw iets te duur of durf je geen geld te vragen?

Dan zul je de mensen aantrekken die er ook zo over denken en blijf je altijd discussies houden met je klanten over de prijs die je vraagt. Zodra je het knopje omzet in je hoofd, zul de juiste prijs gaan vragen.

Dat is niet alleen een verantwoordelijkheid naar jezelf als ondernemer maar ook naar je collega’s binnen jouw bedrijfsmarkt. Door te weinig te vragen druk je namelijk de gehele prijsmarge voor jouw branche (markt).

 

Mag je zelf je prijs bepalen?

Ja, als ondernemer bepaal jij de prijs van de producten die je levert. Jij weet namelijk wat je betaald voor de uitvoering hiervan en welke kosten je moet dekken met de verdiensten.

Lees via deze link over Nederlandse wetgeving en uitzonderingen op de regel.

Wil je meer weten over hoe je jouw juiste prijs kan samenstellen?
Kom naar onze TER ZAKE.

 

Wat kun je nu al doen?

  • Verander je gedachten patroon. Je wil toch kunnen leven van het beroep dat je uitoefent?
    Daar is niets mis mee, sterker nog, dat is heel normaal.
  • Activeer andere manieren om je prijs omhoog te krijgen zoals extra productverkoop, meerdere services in dezelfde tijd, combineren van services.
  • Goedkoper inkopen en onderhandelen met leveranciers.
  • Bedenk een verkapte prijsverhoging door de servicetijden te verkorten en dezelfde prijs te hanteren.
    Tijd is geld.
  • Maak een nieuwe prijslijst in de vorm van een ‘Ad on’ menu. Deel je services op in onderdelen en bereken per onderdeel een prijs. Denk aan het menu in een restaurant!
  • Zoek informatie over jaarlijkse prijsstijgingen binnen je vakgebied op internet of via je branche vereniging.
  • Houd grip op je financiën zodat je niet in één keer een enorme prijsverhoging hoeft door te voeren omdat je er achter komt dat je niets verdient.
  • Zet in je algemene voorwaarden dat je meegaat in de jaarlijkse prijsstijging en benoem apart de mogelijkheid van prijsstijging m.b.t. kosten verhogende situaties binnen je bedrijf.
  • Je kunt de prijsstijging verdelen over 2 periodes per jaar. Wij deden dat altijd in februari/maart en oktober/november. Dat waren voor onze klanten de meest gunstige perioden.
  • Richt je focus altijd op het krijgen van nieuwe klanten. Wees niet afhankelijk van een (vaste) klantenkring.
    Er is altijd een ‘natuurlijk’ verloop onder je klanten.
  • Informeer je klanten op tijd (6-8 weken van tevoren). Kort en bondig is voldoende. Zorg dat je bereikbaar bent op het moment dat de klant bericht krijgt over de prijsverhoging en geef direct antwoord op hun vragen. Ga niet in discussie!

Houd rekening met klanten die stoppen bij een prijsverhoging.

Als je al de punten hierboven in acht neemt maakt dat niet uit. Weten dat klanten niet eeuwig bij je blijven is een onderdeel van het ondernemerschap.

 

Inschrijven voor de TER ZAKE training!

 

Vond je dit artikel nuttig?

 

Laat het ons weten via het commentaarscherm onder dit bericht!

Tot de volgende keer, Janneke Brouwer, Bedrijf Succes Trainingen.

Commentaar schrijven

Commentaren: 0