Meer verdienen zonder nieuwe klanten!

De één gaat het voor de wind, de ander is redelijk tevreden en een groot deel van de beauty ondernemers is op zoek naar manieren om hun bedrijf rendabeler te maken.

De speerpunten zijn over het algemeen de te lage prijzen die gevraagd worden, te weinig tijd hebben, weinig tot geen gebruik maken van productverkoop, eigenlijk willen groeien maar niet aan personeel durven beginnen of niet nog meer personeel er bij willen nemen. De wil om te groeien en meer geld te verdienen is er, maar hoe? Krijg je omzet omhoog zonder nieuwe klanten!

 

Meer wegen die naar Rome leiden

Op de vraag hoe je de omzet van je bedrijf omhoog krijgt, is het antwoord veelal: nieuwe klanten erbij. Dat is ook gelijk de meest naar voren gebrachte doelstelling tijdens onze training Ter Zake: ik wil er tien nieuwe klanten bij binnen acht weken. De tegenvraag is dan standaard: “Leuk, maar heb je wel eens bedacht of je daar wel de uren voor hebt om die klanten te kunnen behandelen?” Dan wordt er vervolgens een rekensommetje gemaakt en is de uitkomst meestal negatief. Want waar haal je die uren vandaan? En meer uren werken om geld te verdienen betekent vaak ook een nog lager gemiddeld uurloon als het gaat om de slecht betaalde ondernemer. De omzet van je bedrijf omhoog krijgen en, nog veel belangrijker, daaraan gekoppeld je winst omhoog krijgen, een salaris creëren en een spaarpot opzetten, kan op heel veel andere manieren dan alleen met nieuwe klanten.

 

Productverkoop

De meeste ondernemers kunnen, buiten hun standaard werkzaamheden om, extra geld verdienen met de verkoop van (bij) producten. Voor veel van hen is dit het zogenoemde ‘stiefkind’. Het is eng, je wilt niet opdringerig overkomen, je moet investeren in producten en dat geld heb je eigenlijk niet, je bestelt het wel als de klant er om vraagt en zo zijn er nog meer redenen om het niet te doen. Jammer, want iedere euro die je extra verkoopt in dezelfde tijd dat je met een klant bezig bent is er één.

‘Verkopen kan iedereen’ is een training die BS Trainingen sinds kort geeft. En wat blijkt? Iedereen kan ook echt verkopen zonder opdringerig over te komen! Het zit hem vaak in de kleine dingen. Zorg dat je klant kan zien wat je verkoopt, zichtbaar opgesteld en mooi geëtaleerd en zet de prijs erbij. Zorg dat je altijd een product op voorraad hebt. Spring in op de seizoenen en maak leuke pakketten die de klant bij je kan afnemen. Laat je klant tijdens de service al ervaren wat de producten doen. Vertel wat het nut is van thuisgebruik. Geef ze eens een kleine proefverpakking mee en vraag bij het volgende contact naar hun ervaringen en vraag of ze het product willen kopen. Vraag tijdens het afrekenen of ze nog iets nodig hebben. Geef advies vanuit jouw expertise, dat maakt dat de klant het bij jou haalt en niet bij de supermarkt!

 

Inzicht in je uren

Wist je dat alle uren registreren je een extra aftrekpost kan opleveren van € 7200,00 op jaarbasis? Je komt dan namelijk in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek. Let wel, je moet de uren vastleggen in je planner of in een Excel-bestand. Om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek moet je 1225 aangetoonde uren werkzaam geweest zijn in je onderneming. Dat komt neer op minimaal ongeveer 3,5 uur werken in je nagelstudio per dag. Welke uren kun je registreren? Alles wat je doet voor je onderneming: opleiding volgen, boodschappen voor de zaak, bezoek aan de groothandel, reistijd, e-mails beantwoorden, bellen, social media, klanten behandelen, klanten ontvangen, intake gesprekken, vakliteratuur lezen, promotie opzetten en noem maar op. De gemaakte tijd moet wel corresponderen met dat wat je daadwerkelijk hebt gedaan, zet dus ook al deze afspraken en activiteiten in je planner.

 

Juiste prijsbepaling

Veel beauty ondernemers rekenen te weinig geld voor hun behandeling en moeten er regelmatig geld bijleggen. Dat komt veelal omdat je gaat voor de creatieve kant van het beroep. Het echte ondernemerschap wordt meestal ‘tussen neus en lippen door’ erbij gedaan omdat het moet. Zorg dat je inzicht krijgt in de daadwerkelijke kosten die je maakt binnen je bedrijf en houd rekening met het btw-bedrag dat je moet afdragen aan de belastingdienst. Ga in gesprek met je boekhouder en krijg inzicht in datgene wat er binnen je onderneming speelt op financieel gebied. Stel je prijs niet alleen samen aan de hand van wat de concullega’s in de buurt of in jouw regio vragen (je hebt immers geen inzicht in de kosten die zij maken!). Stel je prijs samen aan de hand van wat jij moet gaan verdienen om je kosten te kunnen betalen, je salaris te kunnen verdienen en een spaarpot op te kunnen zetten voor onvoorziene uitgaven, je pensioen, je vakantie/vakantiegeld en de groei van je bedrijf.

 

Privé en zakelijke uitgaven

Een veelgemaakte fout is om je privé en zakelijke uitgaven niet volledig te scheiden. Veel ondernemers, zzp’rs en eenmansbedrijven, hebben vooral in het begin nog geen zakelijke bankrekening of telefoonabonnement. Het gevolg daarvan is dat die kosten vaak ook verdwijnen in de huishoudpot. De boodschappen worden gedaan tijdens de wekelijkse boodschap en aparte bonnetjes worden nog wel eens vergeten. Je hebt dus heel veel ‘verstopte’ kosten. Als je alle kosten die je maakt goed bijhoudt in je boekhouding en opvoert voor de belasting, hoef je minder belasting te betalen. Ook krijg je dan een duidelijk beeld van wat je echt zou moeten verdienen. Wees niet bang om kosten te maken maar ga er goed mee om.

Haal jij je producten en benodigdheden vaak bij dezelfde leverancier? Ga dan eens met hen in gesprek en kijk of je een vaste klanten inkoopkorting kunt krijgen. Ga naar speciale inkoopdagen waar vaak kortingen gegeven worden en sla dan een grotere voorraad in. Zo koop je goedkoper in en heb je een grotere winstmarge. Haal je producten en boodschappen daarnaast in één keer en koop zo groot mogelijk in. Vaak koop je dan goedkoper in en je maakt geen extra kosten wat betreft reistijd (tijd is ook geld) en vervoerskosten.

 

Niets verspillen doe je zo!

Kijk of je zuiniger kunt werken. Uitschenken uit grote potten of flessen kan nog wel eens leiden tot morsen en dat is verspilling. Neem kleine hoeveelheden tegelijk, beter iets toevoegen dan weggooien. Laat je ook adviseren door deskundigen. Sommige instrumenten of apparaten die je gebruikt zijn gebruik-, onderhoud- en energievriendelijker en dat kan je geld opleveren. Bepaalde werkzaamheden die je nu zelf doet, kun je ook uit handen geven. Denk hierbij aan je website, de boekhouding, social media en schoonmaken. Degene die deze werkzaamheden van je overneemt is hierin gespecialiseerd en kan het vaak beter en sneller dan wanneer jij het doet. Natuurlijk moet je daar voor betalen maar dat kun je weer opvoeren als kosten. Als je deze werkzaamheden uitbesteedt levert het je directe tijd op die je om kunt zetten naar waar jij goed in bent: beauty behandelingen. Omzet omhoog dus!

 

Wel of geen stageplaats?

Een leuke ervaring en extra handen voor je bedrijf, die je tijd op kan leveren, is het aanbieden van een stageplaats. Als er werkzaamheden binnen je studio zijn die door een stagiaire uitgevoerd kunnen worden, dan is het zeker een overdenking en zelfs een onderzoek waard. Ga eens in gesprek met bedrijven die al met stageplaatsen werken en vraag naar hun ervaringen en contactadressen.

 

Automatisch boekingssysteem

Minder telefoontjes van klanten, minder storende WhatsApp tijdens je behandelingen en geen onduidelijkheid over wanneer wel of niet een afspraak gemaakt kan worden. Met een online afsprakenboek en/of agendabeheer kan je klant zelf een afspraak maken of verzetten. Uit het systeem blijkt duidelijk wanneer je werkt en vrij bent. Het kan je tijd opleveren en je komt nog professioneler over. De tijd die het oplevert gebruik je dan weer voor werkzaamheden die betaald worden en veelal vallen de kosten van boekingssystemen tegenwoordig erg mee. Vraag eens binnen de vakgroepen op social media naar ervaringen met systemen en probeer eens een gratis proefversie uit.

 

Wil jij slagen als ondernemer? Schrijf je in voor één van onze trainingen!

 

Tekst: Janneke Brouwer en Henrike Serlier, BS Trainingen, www.bstrainingen.nl voor het vakblad Nail Design Magazine en Beauty Wellness Magazine.

 

Commentaar schrijven

Commentaren: 0